Parker

Parker Duofold Check Amber Centennial – TEST

pdac1

Zapraszam do zapoznania się z testem jednegoz najbardziej znanych modeli w historii piór wiecznych – w tym przypadku również w największym rozmiarze (Centannial) oraz w wykończeniu Amber Check. Z uwagi, że przez moje ręce przeszło wiele wariantów modelu Duofold (wszystkie „szachownice”, czarne, „marmurkowe” czy edycja limitowana True Blue), powiem, że spokojnie można przełożyć wrażenia dotyczące użytkowania tego pióra na pozostałe.

Korpus:

Składa się na niego przede wszystkim mozaika elementów wykonanych z żywicy. Klasyczna czerń sekcji, zakończenia korpusu oraz skuwki jest można powiedzieć elementem, który jest bardzo, ale to bardzo charakterystyczny dla linii Duofold i przewijał się praktycznie przez cały jej okres. Wracając jeszcze do mozaiki czy raczej szachownicy, jej kolory są żywe, ale bardzo eleganckie. To pióro nie przywodzi na myśl złotych piasków tropikalnych wysp, a raczej gobelin oświetlony płomieniami kominka, w ciemny jesienny wieczór. Faktycznie nazwanie tego koloru „amber” jest bardzo trafne. W dodatku jak na swoje barwy jest po prostu eleganckie, ale jednocześnie na tyle inne od np. czerni, że rzuca się w oczy. To pewnie również za sprawą pozłacanych 23k złotem wykończeń – przede wszystkim dwa pierścienie oddzielają elementy czarne od kolorowych, a trzeci rozpoczyna sekcję. Także dwa pierścienie skuwki oraz spory klip są pozłacane. Nie inaczej mogło być również ze zwieńczeniem skuwki na szczycie której mamy jakby „medal” z napisem DUOFOLD, a także powtórzenie symbolu asa.

Odnośnie skuwki to niedawno czytałem wątek o otworach w nich (tzn. w skuwkach) – w tym piórze taki otwór jest i jest on schowany pod klipem.

pdac2

pdac3

pdac4

Stalówka:

Duża, wykonana ze złota (18k 750) z elementami platerowanymi platyną. Na stalówce poza informacjami takimi jak materiał oraz nazwa producenta znajduje się symbol asa, który jak podaje firma – symbolizuje doskonałość wykonania. Platynowane są również końcówki skrzydełek stalówki. Stalówka nie jest specjalnie elastyczna – raczej można powiedzieć, że trzyma się solidnie w kanonach dzisiejszej mody produkcji i jest raczej twarda. Aczkolwiek pisze się nią mimo to bardzo dobrze. Jeśli chodzi o dokładność nakładania dodatkowego tonu stalówki to tak: przy oglądaniu jej nieuzbrojonym okiem jest bardzo w porządku – jednak po użyciu obiektywu macro z odwzorowaniem 1:1 widać, że jest już trochę słabiej. Tyle, że trzeba mieć świadomość, że mało kto będzie ją oglądał przy takim powiększeniu, dlatego mimo wszystko się do tego nie przyczepię, chociaż jak na przedmiot z tej a nie innej linii powinniśmy oczekiwać perfekcji w każdym elemencie -w końcu „as” zobowiązuje nie?

pdac7

pdac8

System napełniania:

Klasyczny tłoczkowy system napełniania. Na pochwałę zasługuje fakt, że w piórach z pozłacanymi wykończeniami, dostajemy w komplecie tłoczek którego elementy metalowe również są pozłacane. Wbrew pozorom nie jest to taka „oczywista oczywistość”.

pdac9

pdac10

Cena i jakość:

W zależności od sklepu trzeba na niego wysupłać od 1500 do nawet 2000zł. Ja miałem to szczęście, że udało mi się go kupić za sporo mniejsze pieniądze. Duofold jest najwyższym modem wśród regularnych modeli Parkera. Cena więc musi być na swój sposób adekwatna, choćby z uwagi na pozycjonowanie modelu. Niemniej jest to cena która nie wydaje się wygórowana – wiele osób jest w stania ją wysupłać na porządne pióro. W dodatku wystarczy spojrzeć na ceny w jakich swoje topowe modele sprzedaje konkurencja – Pelikan M1000 czy Montblanc 149 wcale nie są tańsze, a wręcz często droższe niż opisywany tutaj Duofold. Jakość wykonania jest na pewno wysoka. Nie można się dopatrzyć żadnej niedoróbki. Jest miłe i ciepłe w dotyku, a w dodatku naprawdę dobrze wyważone. Więc jeśli komuś to pióro się podoba to myślę, że będzie z niego bardzo zadowolony.

pdac5

Podsumowanie:

Pióro jest godnym kontynuatorem linii o bogatej historii i tradycji. Każdy kto zetknął się z modelem Duofold w przeszłości od razu rozpozna pewne charakterystyczne elementy. Jednak firma nie bała się wprowadzić pewnych zmian – mowa tutaj przede wszystkim o zmianie charakterystycznej „strzałki” na stalówce na zupełnie nowy element – podobnie na zwieńczeniu skuwki. Można by nazwać te zamiany ewolucją – czy w dobrym kierunku? Odpowiedź każdy musi znaleźć sam, aczkolwiek mnie osobiście wydaje się, że akurat pamiętne „strzałki” mogły pozostać. Chociaż na pewno nowe logo nie wygląda źle. Oczywiście można by oczekiwać bardziej elastycznej stalówki – niemniej wszyscy wiemy jakie dziś są trendy. Wiemy o tym, że to długopis wypiera pióro. Niemniej może szkoda, że producent nie daje przynajmniej takiej stalówki jako alternatywy dla osób chcących zakupić pióro z taką stalówką. Z drugiej strony naprawdę ciężko się czepiać – bo dostajemy do ręki bardzo dobrze piszący i świetnie wyglądający przedmiot piśmienniczy, który daje dużo radości z użytkowania.

1 odpowiedź »

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s