Audemars Piguet

Audemars Piguet Royal Oak Concept Supersonnerie [SIHH 2016]

Foto: Materiały prasowe firmy Audemars Piguet

Foto: Materiały prasowe firmy Audemars Piguet

Manufaktura Audemars Piguet już pewien czas temu postanowiła wprowadzić funkcję repetycji na zupełnie nowy poziom. Po zaprezentowanym w ubiegłym roku Royal Oak Concept RD#1 przyszedł czas na kolejny model z serii Concept – tym razem o nazwie Supersonnerie. Wnosi on poprawki (konkretnie 3 nowe patenty) dokonane w ciągu 12 miesięcy prac nad ulepszaniem poprzedniego, opracowywanego aż przez 8 lat modelu. A wszystko po to by uzyskać doskonałe brzmienie dźwięków wygrywanych podczas, gdy aktywowana jest funkcja repetycji.

W pierwszym momencie uwagę przykuwa nie tyle dźwięk, nad którego udoskonaleniem tak długo pracowano lecz forma. Futurystyczna koperta mierzy 44mm średnicy i została wykonana z tytanu, co zapewnia jej niską wagę. Z tego samego rodzaju metalu wykonano pierścień lunety. Z matową powierzchnią tytanu komponuje się czarna koronka oraz przyciski służące do obsługi funkcji stopera – elementy te wykonano z ceramiki również połączonej z tytanem. Po lewej stronie koperty umieszczono mechanizm pozwalający aktywować i dezaktywować funkcję repetiera. Wodoodporność została określona na poziomie 20 metrów.

Foto: Materiały prasowe firmy Audemars Piguet

Foto: Materiały prasowe firmy Audemars Piguet

Cyferblat to również kompozycja na wskroś nowoczesna. Szkieletowana konstrukcja tarczy odkrywa częściowo mechanizm. Jej kształt przywodzi na myśl wnętrze statków kosmicznych, które znamy z filmów science fiction, aniżeli cyferblat zegarka. Całość okala szeroki pierścień z podziałką dla wskazówki minutowej bądź sekundowej. Na godzinie 3 umieszczono pojedynczy totalizator dla funkcji stopera – zlicza on czas w zakresie 30 minut. Zastosowanie właściwie można powiedzieć, że podwójnej wskazówki (o tym samym kierunku lecz przeciwnym zwrocie) oraz połączenie całości ze skalą będącą wycinkiem koła, pozwoliło uzyskać ciekawy efekt nawet w przypadku tak wydawać by się mogło oczywistego elementu. Centralnie osadzone wskazówki również mają szkieletowaną konstrukcję, a ich stylistyka doskonale wpasowuje się w całościowy design czasomierza. Żółty sekundnik ożywia monochromatyczną kompozycję. Do elementów widocznych od strony cyferblatu z pewnością należy również klatka tourbillonu. Całość chroni szkło szafirowe pokryte powłoką antyrefleksyjną.

Manufakturowy kaliber 2937 posiada manualny naciąg sprężyny i oferuje 42 godziny rezerwy chodu. Werk ten pracuje z częstotliwością chodu wynoszącą 3Hz (21600VpH). Do łożyskowania ruchomych elementów użyto 43 kamieni. Na całą konstrukcję mechanizmu przypada 478 części.

Foto: Materiały prasowe firmy Audemars Piguet

Foto: Materiały prasowe firmy Audemars Piguet

Foto: Materiały prasowe firmy Audemars Piguet

Foto: Materiały prasowe firmy Audemars Piguet

Dochodząc do kluczowej, acz najmniej widocznej części zegarka, trzeba wspomnieć, że manufaktura podeszła do zadania polepszenia brzmienia z dużymi ambicjami. Już w 2006 roku we współpracy z EPFL (École Polytechnique Fédérale de Lausanne) ruszył program, mający na celu badania w zakresie poprawy brzmienia dźwięków emitowanych przez zegarki. Obecnie manufaktura ma już własny dział zajmujący się tym tematem. Pod uwagę wzięto nie tylko kwestie związane z samym mechanizmem, ale także z rozprzestrzenianiem się dźwięku oraz wpływem innych elementów zegarka, takich jak chociażby elementy zapewniające wodoodporność. Zmiany konstrukcyjne zaowocowały rozwiązaniami takimi jak chociażby transmisja wibracji bezpośrednio na płytę rezonansową, a nie na płytę główną mechanizmu. Przekonstruowano także moduł odpowiedzialny za regulację wygrywanych dźwięków, dzięki czemu udało się osiągnąć czystszy dźwięk (za sprawą redukcji szumów pochodzących z wibracji powstających między innymi również w trakcie normalnego użytkowania zegarka).

Foto: Materiały prasowe firmy Audemars Piguet

Foto: Materiały prasowe firmy Audemars Piguet

Bardzo ciekawa jest także sama koncepcja w jakiej zbudowano cały układ minutowej repetycji. Założono bowiem, że elementy zamontowane w zegarku, powinny odpowiadać częściom składowym gitary:

  • gongi mają pełnić rolę strun
  • młoteczki przejmą rolę palców gitarzysty
  • mostek gongów ma pełnić rolę mostka gitary
  • płyta rezonansowa w zegarku jako płyta rezonansowa gitary

To właśnie te i inne rozwiązania doprowadziły do opracowania ostatecznej wersji werku. Ostateczny efekt jest bardzo interesujący nie tylko pod względem stylistyki, ale i przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych.

Zegarek jest oferowany wraz z czarnym gumowym paskiem, który wyposażony jest w sygnowane zapięcie motylkowe wykonane z tytanu.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s