ATRAMENTY

Leonardo Officina Italiana Sepia Classico – test

Tytułowy produkt jest drugim atramentem Leonardo Officina Italiana, z którym mamy okazję się dokładnie zapoznać. Jak nazwa wskazuje, powinien być to brąz oscylujący w okolicach odcienia sepii. Ta klasyczna barwa nie raz już okazywała się trudna dla wielu producentów atramentów, których produkty okazywały się mieć zupełnie inny kolor. Jak jest tym razem? 

Opakowanie:

Kartonowe opakowanie jest ciekawie zaprojektowane. Interesujące wzornictwo połączone z atrakcyjną grafika oraz dobrej jakości kartonem sprawia dobre wrażenie. Pudełko jest jednak nieco zbyt wiotkie i nawet pod niedużym naciskiem, jego forma ulega zdeformowaniu. Rozeta, przez którą wyjmujemy kałamarz jest pomysłowym rozwiązaniem, lecz jeżeli będziemy chcieli zachować kartonowe opakowanie, będzie wymagała chwili zastanowienia podczas wkładania kałamarza. Buteleczka przywodzi na myśl atramenty firmy Montegrappa. Sześciokątny kształt naczynia zestawiono z prostą w formie zakrętką w kolorze czarnym. Co ciekawe, w opisywanym atramencie nie zauważyłem problemów z odkręcaniem tego elementu, w porównaniu do kałamarza Verde Foresta.

Prosta i czytelna etykieta zawiera informację o tym kto atrament wyprodukował, jaki to kolor oraz o pojemności kałamarza wynoszącej 40ml. Zawarto również wzmiankę, że atrament jest wysokiej jakości oraz że wyprodukowano go we Włoszech.

Atrament:

Sepia Classico to zdecydowanie brąz. Barwa z pewnością nie jest tą klasycznie rozumianą, gdyż mamy tutaj pewną domieszkę pomarańczu oraz przede wszystkim koloru żółtego. Powoduje to, że zasadniczy odcień jest nieco jaśniejszy oraz ma ciepłe zabarwienie. Czy to jednak sepia? Według mnie nie i obstawałbym przy tej wersji. Sepia jest odcieniem znacznie chłodniejszym, wręcz bardziej fioletowym. Tytułowa sepia to bardziej to co dziś często jest widywane na zdjęciach stylizowanych na retro, gdzie właśnie ten klasyczny odcień sepii jest mylnie pojmowany. Czy to dyskwalifikuje ten produkt. Moim zdaniem absolutnie nie. Nazwa może nie jest zbyt adekwatna do tego co widzimy na papierze, co nie zmienia faktu, że odcień jest bardzo atrakcyjnie prezentującym się na papierze brązem o więcej niż bardzo dobrym cieniowaniu.  Pomimo stosunkowo jasnego odcienia, nasycenie jest bardzo dobre, a pisany tekst jest czytelny.

Strzępienia i przebijania nie zauważyłem. Przepływ jest bardzo dobry, chociaż nawilżenie stalówki mogłoby być minimalnie lepsze – tzn. atramentem pisze się przyjemnie, ale czuć, że w tym naprawdę dobrym produkcie można by to jeszcze raptem o przysłowiowy „włos” poprawić. Mimo to, ciecz podawana jest sprawnie w każdej sytuacji.

Wysychanie jest raczej powolne, co może być pochodną jasnej barwy. Atramenty o jasnym kolorze bardzo często wysychają dłużej aniżeli ciemniejsze warianty.

Wodoodporność jest całkiem przyzwoita. Woda wypłukuje dużą część atramentu, ale na papierze pozostaje ślad, który w miarę łatwo pozwoli nam odczytać treść notatek. To pozytywne zaskoczenie, gdyż podobne kolory często wypadają na tym polu słabo.

Podsumowanie:

W Leonardo Officina Italiana Sepia Classico samej sepii jest moim zdaniem niewiele, ale kolor jest na tyle atrakcyjny, a właściwości dobre, że atrament ten polecam zdecydowanie. Może on stanowić ciekawą alternatywę dla bardziej klasycznych brązów, których nie brak na rynku. Ciekawy produkt, który warto mieć w swojej kolekcji.

casadellastilografica_logoChciałbym podziękować sklepowi Casa della Stilografica za dostarczenie atramentu do testu.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s